@batuterang

Ikon

Menuju Wawasan

Umat Islam harus cemerlang
Hari ini mesti lebih baik dari semalam
Jangan buang masa
Siapa kata kita tidak boleh

Kita ada Allah Maha Kuasa
Kita punya kuasa tenaga
Doa sebagai senjata
Umat Islam sentiasa boleh

Umat Islam zaman lampau
Taat perintah Rasulullah
Bersama berusaha bersatu tuju wawasan
Dunia dan akhirat

Wawasan dunia dan akhirat
Akhirnya Islam cemerlang seluruh dunia
Wawasan diri penuhi dada dengan ilmu
Wawasan agama bekalan masa depan dan akhirat

Kuat usaha jujur dan amanah
Sentiasa mengharap keredhaan Allah
Akidah ibadah harus sempurna
Ibadah tanpa akidah wawasan syaitan

Ulama’ warisan anbiya’
Pegangan mereka harus diikut
Ajaran sesat wajib hindari

Kumpulan : Suara Firdaus

p/s: Terima kasih brother H. Berguna juga lagu ini.

Filed under: T.I.M, ,

10Zulhijjah=8Disember=Raya Haji

Raya Haji tahun ini, seperti tahun lalu.

Beraya di kelas.

Itu je nak cakap pon.

Ok. Tukar tajuk.

Pasal satu perkara ni. Aku ingatkan  sudah reda. Rupa-rupanya tidak. Dulu kerap juga keluar. Lepas tu senyap sekejap. Kemudian timbul balik.

Jangan risau. Bukan entri luahan rasa marah. Rileksi diri anda.

Baca baki entri ini »

Filed under: coretan, T.I.M, , , ,

JOM

tangan yang menulis
D.U.I.T

Dah lama tak kemaskinikan laman ni. Sekarang pon dah masuk musim panas. Kepanasannya boleh disamakan dengan kepanasan di Malaysia.  Oleh itu, tidak dapat tidak kipas kena ada. Dan, Minggu depan bermulanya peperiksaan akhir bagi semester 1. Tiada apa yang boleh aku katakan melainkan, “Arghhh!!!Tension. Tertekannya aku sekarang ni!”

Hehe…

Jangan risau. Tak serius sebenarnya.

Baca baki entri ini »

Filed under: coretan, T.I.M,

Bila Kiamat?

[Al-A’araf:187]
Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad) tentang hari kiamat: “Bilakah masa datangnya?” Katakanlah: “Sesungguhnya pengetahuan mengenainya hanyalah ada di sisi Tuhanku, tidak ada sesiapa pun yang dapat menerangkan kedatangannya pada waktunya melainkan Dia. (Huru-hara) hari kiamat itu amatlah berat (menggerunkan makhluk-makhluk yang ada) di langit dan di bumi; ia tidak datang kepada kamu melainkan secara mengejut”. Mereka bertanya kepadamu seolah-olah engkau sedia mengetahuinya. Katakanlah: “Sesungguhnya pengetahuan mengenai hari kiamat itu adalah di sisi Allah, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui”.

Walaupun tidak diketahui bila,  aku diberi ‘HINTO’ mengenai tanda-tanda hampirnya kiamat. Antaranya :

  • Peperangan dan Kekacauan
  • Gempa bumi
  • Kemiskinan
  • Kehancuran moral
  • Pengingkaran terhadap agama dan ajaran al-Quran
  • Ilmu sains dan teknologi
  • dan berbagai lagi

Bila melihat diri dan sekeliling, seakan sudah memenuhi syarat tersebut.

  • Peperangan dan kekacauan – Uihh…satu dunia tengah kacau la ni. Sejak aku lahir, dah banyak peperangan dan pembunuhan berlaku. Perang Dingin la, perang kat Afghanistan la, perang kat Iraq la dan mungkin akan berlaku di Iran. Perang bunuh, bunuh perang. Nyawa, melayang begitu sahaja.
  • Gempa bumi – tahun ni sahaja, setakat yang aku tahu, 2 gempa besar berlaku. Satu di Sichuan, senang kata di China, dan satu lagi di Iwate, Jepun.
  • Kemiskinan – Dimana- mana. Dari timur hinggalah ke barat.
  • Kehancuran moral – Seks bebas, homoseksual, lesbian dan bermacam-macam lagi keruntuhan akhlak di kalangan remaja yang kononnya ingin bebas dari sebarang ikatan. Mau ikut kata hati sendiri.
  • Ingkar terhadap ajaran agama – Halalkan yang haram. Hak tidak diletakkan pada tempatnya-ZALIM.
  • Ilmu sains dan teknologi – Jarak beribu-ribu kilometer. Naik kapal terbang amik masa beberapa jam je. Jarak beribu-ribu kilometer. Tekan satu butang je, boleh cakap, ” Hai di sana, saya di sini” dan sebagainya.

Sungguhpun tanda-tanda ini jelas, malangnya aku masih tidak sedarkan diri. Masih leka dengan PSP, sembang di alam maya, EURO 2008, Tenis Terbuka Wimbeldon dan sebagainya (huh. banyaknya senarai).

(Huru-hara) hari kiamat itu amatlah berat (menggerunkan makhluk-makhluk yang ada) di langit dan di bumi; ia tidak datang kepada kamu melainkan secara MENGEJUT“. [Al-A’araf:187]

Hai manusia, apakah yang telah memperdayakan kamu (berbuat durhaka) terhadap Tuhanmu Yang Maha Pemurah. [Al-Infithaar:6]

p/s: Nadal menang Wimbeldon 2008 (oh..)

Rujukan

Filed under: T.I.M, , ,

Contoh Teladan

Kanoute saves mosque from closure

MADRID: Mali international footballer Frederic Kanoute has saved a mosque from closure in Seville, the ABC newspaper reported on Thursday.

Kanoute paid 510,860 euros so that fellow Muslims in Seville would not find themselves without a mosque.

Kanoute, who plays for Sevilla in the Primera Liga since moving from French champions Lyon in 2005, has also created a foundation in Mali to help children, particularly orphans. – AFP

sumber: thestar online

p/s: sejuk hati

Filed under: T.I.M,