Cola Cola YEAH~

Cola Cola YEAH~

Too Much Cola Can Cause Muscle Problems

In people with hypokalemia, a drop in blood potassium levels results in problems with vital muscle functions. Symptoms can range from mild weakness to serious paralysis, say Greek researchers who conducted a review of people who drank between two to nine liters of cola a day.

Two of the patients were pregnant women who were admitted to hospital with low potassium levels. One was a 21-year-old woman who drank up to three liters of cola a day and complained of fatigue, appetite loss and persistent vomiting. An electrocardiogram revealed she had a heart blockage, and blood tests showed she had low potassium levels, the researchers explained in a news release.

The second pregnant patient, who’d consumed up to seven liters of cola a day for 10 months, had low potassium levels and was suffering from increasing muscular weakness, the researchers noted.

Both patients made a rapid and full recovery after they stopped drinking cola and took oral or intravenous potassium. The case studies are described in the June issue of the International Journal of Clinical Practice.

“We are consuming more soft drinks than ever before, and a number of health issues have already been identified including tooth problems, bone demineralization and the development of metabolic syndrome and diabetes,” and there’s increasing evidence that excessive cola consumption leads to hypokalemia, Dr. Moses Elisaf, of the University of Ioannina, said in the news release.

Elisaf said the three most common ingredients in cola — glucose, fructose and caffeine — can contribute to hypokalemia.

“The individual role of each of these ingredients in the pathophysiology of cola-induced hypokalemia has not been determined and may vary in different patients,” Elisaf said. “However, in most of the cases we looked at for our review, caffeine intoxication was thought to play the most important role. This has been borne out by case studies that focus on other products that contain high levels of caffeine but no glucose or fructose.”

However, “caffeine-free cola products can also cause hypokalemia because the fructose they contain can cause diarrhea,” Elisaf said.

Sumber: YAHOO! HEALTH

Advertisements
Jerawat

Jerawat

Apsal takde jerawat pon?

Seringkali aku ditanya orang. Bukan aku nak bangga, tetapi itulah realitinya. Sebenarnya ada sahaja jerawat yang tumbuh di muka. Tak miang, tak gatal ia tumbuh.

Mungkin 3 langkah berikut yang aku selalu buat membantu dalam penjagaan kulit muka. (Pergh, macam penasihat kosmetik la pulak)

Read more

Wasabi

Wasabi

sushi

Korang pernah makan makanan seperti gambar di atas?

Ya, sushi.

————————————————————————————–

Ada orang kata, sushi ni asalnya dari Asia Tenggara. Kemudian berkembang ke seluruh China dan seterusnya ke Jepun. Tambah mereka lagi, sushi Jepun tak sama dengan yang asalnya. Mungkin disebabkan cara pemakanan orang kat Jepun ni tak sama dengan orang di Asia Tenggara waktu itu.

————————————————————————————–

Waktu korang nak menjamah sushi tu, ada perasan tak pes yang berwarna hijau di antara kepalan nasi dan ikan mentah tu?

Haa…Itulah WASABI.

wasabi

Wasabi ni sejenis tumbuhan. Satu keluarga dengan kubis dan kuncu-kuncunya. Ia tumbuh secara semulajadi di kawasan sungai pergunungan. Rasanya adalah pedas. Berlainan daripada cili, rasa pedasnya terasa di hidung[?]. Hidung terasa seakan disengat. Waktu inilah muka korang akan berubah jadi comel akibat daripada tindak balas tak terkawal.

Daripada gambar kat atas ni, dapatlah disimpulkan bahawa harga sebatang wasabi agak mahal. Oleh kerana itu, wasabi yang digunakan di kebanyakan kedai bukanlah yang tulen. Ada sedikit campuran dengan bahan lain. Selalu bahannya digantikan dengan horseradish (aku tak tau tumbuhan apa). Yang tulen punya wasabi, aku pernah rasa sekali. Rasanya sedikit berlainan dengan yang biasa. Wasabi ni rasanya ada dijual di kedai, tapi, setakat la ni aku tak pernah jumpa. Peliiiik pelik.

Sepanjang pengalaman memakan sushi – selalunya di KuraZushi, aku terperasan suatu benda. Wasabi ni, kalau dicalit pada sotong, kerang dan yang sewaktu dengannya, rasa berkali-kali ganda pedasnya. Yang ni, memang aku tak tahan. Tapi seronok mencuba lagi dan lagi.

Akhir kata sebagai penutup kata, ingin berpesan kepada rakan-rakan, terutamanya kengkawan yang kat Jepun ni,  eloklah periksa bahan-bahan yang digunakan sebelum berkunjung ke kedai sushi yang pusing-pusing tu. Bukan semua yang boleh dimakan. Klik.

Rujukan1.

Rujukan2.