@batuterang

Ikon

Minggu Ke-27

Terfikir.

Kenapa nasyid dulu-dulu masih lagi sedap didengar?

1) lagu dan lirik yang mudah dihayati?

2) pembawakan lagu yang mantap?

3) aku sendiri tak up-to-date?

p/s: rindu pada suara arwah Ustaz Asri (Rabbani)

Filed under: coretan, , , ,

Menuju Wawasan

Umat Islam harus cemerlang
Hari ini mesti lebih baik dari semalam
Jangan buang masa
Siapa kata kita tidak boleh

Kita ada Allah Maha Kuasa
Kita punya kuasa tenaga
Doa sebagai senjata
Umat Islam sentiasa boleh

Umat Islam zaman lampau
Taat perintah Rasulullah
Bersama berusaha bersatu tuju wawasan
Dunia dan akhirat

Wawasan dunia dan akhirat
Akhirnya Islam cemerlang seluruh dunia
Wawasan diri penuhi dada dengan ilmu
Wawasan agama bekalan masa depan dan akhirat

Kuat usaha jujur dan amanah
Sentiasa mengharap keredhaan Allah
Akidah ibadah harus sempurna
Ibadah tanpa akidah wawasan syaitan

Ulama’ warisan anbiya’
Pegangan mereka harus diikut
Ajaran sesat wajib hindari

Kumpulan : Suara Firdaus

p/s: Terima kasih brother H. Berguna juga lagu ini.

Filed under: T.I.M, ,

Terkenang sih…

hanami di bawah teduhan sakura

sementara menunggu nasi masak, hati tergerak untuk menjejak kembali 2 lagu yang sering didendangkan di maktab mahmud suatu ketika dahulu (la ni aku tak tau) kerana pernah terdengar salah satu daripada lagu ini diudarakan di corong radio nasyid.fm.

bila dengar je, ” natsukashiina …” (rindunyaaa)

disebabkan tak boleh letak kat wordpress ni, korang klik je kat link.

persada perjuangan – zulfan

Masih mekar kenangan indah,
Zaman gemilang islam menjulang,
Ketika rasul ada bersama,
Para sahabat mentadbir dunia,
Zaman nubuwwah era khulafa’,
Islam umpama api membara,
Menerangi ummah dan juga sahabat,
Bahangnya bagai membakar lawan.

Di celah itulah kami mengatur,
Langkah membina sebuah tamadun,
Satu barisan satu perjuangan,
Bersama kita segera tunaikan,
Amanah rasul itu yg utama,

Ayuh semua para mujahid,
Ayuh semua mujahidah,
Mari bersama kita nyalakan,
Bara perjuangan di dalam diri,
Agar tertegak kalimah ilahi.

kedamaian – zulfan

Dunia semakin tua manusia sering bersengketa
Kebesaran Alah dilupa keegoaan jadi pegangan
Kemusnahan di depan mata
Tangisan menagih simpati
Bala menimpa untuk diinsafi kerna iman diuji

Apa erti kedamaian kalau jiwa penuh kehitaman
Apa erti kedamaian jika perasaan benci berpanjangan
Apa perlu kedamaian jika sukar lemparkan senyuman
Apa dimohon kedamaian perintah Allah kita abaikan

Apa perlu kedamaian jika sukar lempar senyuman
Apa dimohon kedamaian perintah Allah kita abaikan
Apa dimohon kedamaian perintah Allah kita abaikan

(p/s) 1: lagi sedap rasanya kalau guna percussion

(p/s) 2: best gak kan kalau ustaz saifulislam.com buat persembahan nanti. (sekadar angan-angan sahaja) hehe…

Filed under: coretan, ,