@batuterang

Ikon

Gentleman

“God, is killing me.”

Sayu aku melihat rakaman di youtube. Tangisan Roger Federer, sang juara. Sungguhpun cuba ditahan, mengalir jua air matanya sewaktu sedang menyampaikan ucapan.

Mungkin beliau berasa sedih kerana tidak dapat mempertahankan kejuaraan Terbuka Australia sekaligus gagal menyamai rekod 14 kali kejuaraan Pete Sampras setelah ditundukkan pemain muda yang juga pilihan pertama kejohanan,  Rafael Nadal.

Aku tidak menonton perlawanan akhir tersebut, tetapi aku baca laporan dan melihat siaran ulangannya. Rupanya Federer tidak mudah memberikan kemenangan kepada Nadal. Walaupun banyak kesilapan yang dilakukan, beliau tetap memberi tentangan yang hebat sehingga perlawanan tamat.

Pertarungan 5 set yang memakan masa lebih daripada 4 jam itu boleh dianggap  antara yang menarik dalam sejarah dunia sukan tenis.

Aku kagum dengan sikap Nadal, sang juara baru. Umurnya masih muda. Jika tidak silap, sebaya dengan aku. Tetapi pemuda Sepanyol itu tenang dan tampak berhati-hati serta cermat menyusun kata. Tiada nada ANGKUH.

Sebelum itu, setelah menerima piala kejohanan, dia tidak terus ke depan untuk menyampaikan ucapan. Sebaliknya mendekati Federer dan membisikkan kata semangat supaya menyambung kembali ucapan yang terhenti pada awalnya.

Dan, aku tabik juga kepada Federer, pemuda tinggi lampai dari Switzerland. Walaupun sukar, dia telan juga pahit kekalahan berturut-turutnya di tangan Nadal. Tidaklah dia terLOMPAT-LOMPAT menyatakan itu tak kena dan  ini tak kena. Apa yang beliau kata,

“See you next year guys.”

Menandakan beliau akan merawat luka dan akan kembali lagi.

Gentleman, bukan?😀

Filed under: coretan, , , , , ,

2 Responses

  1. AsadulQalb berkata:

    macam nak mengaitkan dengan sesuatu, tapi tak tercapai dek akal la pula kaitan.

    p/s:aku pun gentleman sebab aku man, bukan woman

  2. batuterang berkata:

    @AsadulQalb
    ada la sket nak main kait-kait
    tapi
    memang nak citer pasal diorang dua

Tinggalkan Jawapan

Laman

Arkib @batuterang

Kalendar Entri

Februari 2009
S M T W T F S
« Jan   Mar »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728

Kategori

