Lauk Hijau

Lauk Hijau

lauk hijau

Banyak yang aku belajar dari ‘otai’ tukang masak sepanjang pengembaraanย  ke utara Honshuu-pulau paling besar di Jepun. Bila dah pulang ke asrama, tangan mulalah menggatal nak cuba apa yang telah dilihat. Sebagai permulaan, aku beli mesin kisar dan sedikit alatan pastri.

Dengan semangat yang membara, awalnya aku nak cuba buat daging masak merah. Kuah pekat. Bau wangi. Tetapi, jadi masak hijau macam gambar di atas pula. Aduhai.

Bila difikirkan balik, rasanya silap pada kuantiti bahan. Seingat aku, bahan yang dikisar ialah:

  • 1/2 bawang besar
  • 2 ulas bawang putih
  • 5 batang cili kering
  • 1/2 timun
  • sedikit air

Daripada senarai di atas, ‘prime suspect’ nya ialah timun. Alasannya mudah. Sebab warna hijau. Kesimpulannya, selepas ini bilangan cili kering perlu ditambahkan lagi dan (mungkin) bahagian timun pula perlu dikurangkan.

Tetapi, rasa lauk hijau ni memang sedap. Manis. Sungguh!!

p/s: alatan pastri tu untuk menjayakan projek mega tahun ini yakni membuat kek ๐Ÿ˜€

10 thoughts on “Lauk Hijau

  1. @SangPelangi
    cuba jangan tak cuba

    tapi jangan banding dengan Masak Merah
    sebab ia dalam kategori yang berbeza
    pedas dengan manis
    kan beza tu
    hehe..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s