@batuterang

Ikon

Pusing-pusing Hokkaido #2

“kita bertolak pukul baper?”

“kol 1435. apsal?””awainya kita mai airport….”

” dah okasan aku nak datang waktu ni.”, balas member aku, Din.

“adeeeeh…..bosan giler la ni.”, rungut aku.

3 x 2

sewaktu berjumpa di stesen shin-kobe (新神戸駅) aku perasan bahawa rombongan ke hokkaido bukan aku, Din dan okasan Din sahaja. rupanya kena darab dua.yup…kami berenam yang akan ke sana. tambahan lagi dua orang makcik dan seorang senpai* Din.

aku cuba bertanya Din akan nama ketiga-tiga orang tersebut.

Din : nama senpai tu mui get chi. dari kemboja. kalo nak banding dengan senpai yang lain kat kousen*, akak ni paling friendly.
Aku : oooo….yang makcik-makcik tu pulak?
Din : entah…
Aku : ….(-_-“)….

at last

melihat salju putih yang terhampar luas di luar, sedikit sebanyak menurunkan tahap kebosanan yang melanda. benarlah apa yang telah dikata, penantian itu suatu penyeksaan. at last, pesawat ANA403 mendarat di lapangan terbang shin-chitose (新千歳空港) pada jam 1645.

ketibaan kami disambut oleh pegawai agensi perlancongan yang hanya boleh dikira dengan jari. rombongan besar cik kiah ke hokkaido ini dibahagikan kepada beberapa kumpulan mengikut pakej yang dipilih dan dikehendaki memakai lencana kumpulan yang diterima sebelum berlepas. kami berenam dimasukkan ke dalam kumpulan merah.

bas kumpulan merah

i luv fuyu

perjalanan dari shin-chitose ke tempat penginapan kami di otaru (小樽) mengambil masa lebih kurang sejam setengah. sepanjang perjalanan, warna putih mendominasi pemandangan. jalan-jalan dan bumbung-bumbung rumah diliputi salji…sejuuuuk mata melihat. bila datang ke tempat bersalji ni, aku semakin menyukai fuyu*. i don’t know, but u will know why once u talk with me. V(^-^

mahalnya

sesampainya kitorang di hotel hilton otaru, tempat penginapan kami untuk malam pertama, terus kata sepakat untuk keluar makan dicapai. sudah tentu kerana perut masing-masing tak keharuan. hehe…

dan kedai yang menjadi pilihan kami ialah kedai sushi yang bernama otaru masazushi (小樽正寿司).

dari luar

kawasan kaunter – sumber

buka je menu, Din bisik kat aku,” mahalnya.”
“jangan kisah sangat. bukan selalu ko ada peluang ke hokkaido ni. buat-buat tak nampak je harga tu.”, aku mencadangkan. nak tak nak terpaksalah dia setuju memandangkan beliau sudah berada di kerusi. hehe…

otaru

sushi yang disantap memang sedap. lebih-lebih lagi bila dimakan dengan secuit wasabi. kualitinya terasa, cuma kuantitinya macam terlebih la pulak. huhu…penuh perutku.

dalam perjalanan pulang ke hotel, pakcik drebar teksi memandu sekitar kawasan bandar otaru. banyak mengenai bandar ni diceritakan dengan perasaan bangga. antaranya:-

  • terusan yang menjadi tumpuan suatu masa dahulu. di tepinya ada kilang yang dah tak beroperasi. dan sinar lampu sepanjang terusan tersebut, hanyalah menggunakan sinar lilin.
  • kewujudan bank ternama bermula dari sini
  • winter sportsman lahir di sini
  • ada deretan bangunan lama yang masih digunakan
  • kebanyakan kedai cenderahati yang ada menjual barang yang berasaskan kaca

fakta di atas aku pon tak berapa pasti sebab waktu dia cerita tu aku pandang tempat lain. dan waktu kat dalam bas pon makcik gaido* ada cerita. tapi waktu tu, telinga sedikit blur. kalo ada pembetulan fakta sila maklumkan ye….

betul ke (ni)?!

sebelum keluar makan, aku ada terjumpa benda seperti di bawah ni di bilik air.

apabila berat dikenakan ke atasnya, angka seperti di bawah ini pon keluar.

“majide*?!bila masa angkanya jadi macam ni?”, aku tertanya-tanya.

terus kata-kata makcik gaido terngiang-ngiang di telinga, ” tuan-tuan dan puan-puan, hokkaido ni boleh dianggap sebagai syurga makanan. oleh itu, selama 4 hari di sini, paling kurang sehari naik satu kilo.”

kata-kata itu disambut tawa pakcik-pakcik dan makcik-makcik yang lain seakan bagi mereka itu hanya gurauan. disebabkan mereka fikir begitu, aku pon lagi la fikir camtu. apalagi…..menyantap la kita

bersambung…

*senpai (先輩) = senior
*kousen (高専) =kolej
*fuyu (冬) = musim sejuk
*gaido (ガイド) = pengiring
*majide (マジで) = betul ke (ni)

Filed under: kisah atok,

8 Responses

  1. P-yAh berkata:

    sampai jgak ngko kat hokkaido..nk kena aku blnja kani lg ke?haha..

  2. mafiqam berkata:

    itu sudah semestinya
    kerna aku datang nanti sebagai tetamu
    hehe.

  3. SangPelangi berkata:

    Alat yang menunjuk angka 79 itu..
    kami memanggilnya Alat Puaka.. haha..
    takpe2.. nanti boleh diet..
    badan berat2 ni tak elok nak buat ibadat.. nanti cepat mengah & letih..kan?

  4. mafiqam berkata:

    beeeeeeeeeeetul btul btul

    lagipun
    tahap kecergasan lepas ni kena kasi up sket
    sbb
    yonen nnt pon cam sibok je
    huhu…

  5. naimothman berkata:

    Nanti nak pusing mane pulak? Jomla pusing-psuing lagi.

    Terima kasih sebab bawak aku pusing-pusing kobe.

  6. mafiqam berkata:

    hoho…
    no hal bro
    bnd kecik je tu

    apa?!
    mu biar btui nk pusing-pusing lagi?
    kalo camtu tunggu la summer nnt
    hehe…
    ok tak?

    cuti spring ni pon dh nk abis
    baki yang tinggal ni
    nak guna untuk ngemas bilik
    semak ooo bilik la ni (^~^)

  7. asuhara berkata:

    saya pun plan nak pegi hokkaido natsu nanti!

    ermm..ada singgah kedai kopi yang boleh kisar kopi sendiri?

    tak sabarnyaaaa…

  8. mafiqam berkata:

    ooo
    kat situ tak singgah la pulak
    grup kitorang
    singgah kat tmpt yg ada mknn je
    hehe…

    p waktu natsu pon ok
    ada pemandangan lawa
    salah satunya
    kalo tak silap
    shibazakura (芝桜)
    scr direct translationnye
    rumput sakura
    ambo dan tengok kt poster saja
    huhu…

Tinggalkan Jawapan

Laman

Arkib @batuterang

Kalendar Entri

Mac 2008
S M T W T F S
« Feb   Apr »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Kategori

