@batuterang

Ikon

catatan okayama

baru-baru ni pi okayama ngan keluarga angkat. depa ada 2nd house kat sana. atas pulau. tapi kitorang tak pi terus ke sana. kitorang singgah dulu kat 赤穂海浜公園(ako seashore park). taman tu memang luas. lagi luas kalau nak dibandingkan dengan utm jalan semarak

cuma, orang tak berapa ramai(10 biji kereta pon tak sampai) dan macam tak berapa dijaga. mungkin sebab cuaca panas kot. entah la.

kitorang pi sana bukan nak ’round’ sumer tempat. cuma nak pi buat garam. caranya memang senang. didihkan je air yang mengandungi garam. “tapi air laut tak boleh guna sebab kandungan garam tak cukup pekat”, kata pakcik yang kerja kat sana. sebenarnya ada banyak lagi penerangan yang dia bagi, tapi tak berapa nak tangkap. gomen yo.

negara garam

yang bangunan atap tu dikatakan dibina waktu era edo

apa la pakcik ngan makcik aku sembang ni….

habis pusing kat kawasan tu, teruslah kitorang menuju ke pelabuhan-lebih kurang satu jam perjalanan dari taman ni. sebelum makan tengah hari, kitorang singgah kat pasar nak cari kani(ketam). fuuhhh….kani dia gerak-gerak. idup lagi tuh.

” kani sanbiki onegaishimas (3 ekor ketam please..),” kata makcik aku kepada taukeh kedai.

“ippiki ageru wa (aku bagi seekor free),” kata taukeh tu.

tanpa perasaan takut atau dengan kata lain, dengan selambanya makcik taukeh amik kani tu seekor demi seekor untuk timbang. pastu dia capai satu benda tajam. “pebende la dia nak buat guna bende tu,” tertanya-tanya aku dibuatnya.

mula-mula, dia bukak kulit kat perut kani tu.”ooo…nak buang kulit saja ke..,”fikir aku. sekali tu, zassss….si taukeh tu cucuk dari perut tembus sampai ke mulut kani tu.

“aduuuhhh…..sakitnya!!!”jerit aku dalam hati ketika melihat kani tu menggelupur kesakitan. mulutnya bergerak-gerak. entah apa yang dia katakan. mungkin ngeri sikit kalau aku boleh faham bahasa kani.

Filed under: kisah atok, , , ,

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Laman

Arkib @batuterang

Kalendar Entri

Ogos 2007
S M T W T F S
« Jun   Sep »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Kategori

%d bloggers like this: